piatok 1. júla 2016

DIY Ghee - do kuchyne, aj na pleť!


Ghee alias prepustené maslo, už možno poznáte. Skúšali ste si ho vyrobiť doma? Vyplatí sa to! Stojí to asi štvrť z originálnej ceny v supermarketoch, je to rýchle, a má využitie v kuchyni, aj kozmetike.
A aby som nezabudla...je vraj MEGA zdravé!


Čo je Ghee/ Prepustené maslo?

Môžete ho poznať pod viacerými názvami ako Ghee,Ghí,Prepustené maslo, alebo prečistené maslo. Jeho pôvod je z Inde, a jeho účinky využíva aj Ajurvédska medicína. Je ľahko stráviteľné, podporuje vylučovanie žalúdočných štiav pri trávení, má protivírusové a protinádorové účinky. Využíva sa aj ako detoxikačná kúra, a pri chudnutí.

Vyrába sa z čerstvého (farmárskeho) kravského masla, a svojím procesom prípravy, sa z masla odstránia zložky, ktoré môžu spôsobiť intoleranciu (laktóza), alebo alergie (bielkoviny kravského mlieka). V prípade alergikov, sa však vždy poraďte so svojim lekárom

Je bohaté na vitamíny A, D ,K2, E, a antioxidanty.

Bod pripálenia je až 200C-250C, je výborný na zdravšie vyprážanie, varenie, pečenie, ale svoje miesto má aj v kozmetike. Na vonkajšie využitie sa doporučuje vmasírovať do suchých končekov vlasov, nechať pôsobiť, a opláchnuť. Pokožku vyživí pri popáleninách, alebo k náchylnosti k suchej pleti, a je aj výborný ako balzám na pery.

Má jemnú konzistenciu, dlhú trvácnosť (držíme na suchom, tmavom mieste), ľahké aroma, a jemne orieškovú chuť.

Ako si ho vyrobíme?


Z 1kg masla, mi vyšlo 700g prepusteného masla
Bohužiaľ som nemala zrovna farmárske, a pracovala s komerčnou značkou.
Chuť bola ako u kupovaného Ghi, ktoré som vyskúšala pred tým, konzistencia ako má byť, asi by mala byť žltšia farba. Na budúce vyskúšam farmárske maslo, a som zvedavá na rozdiely.


Postup

1
Maslo nakrájame na kocky, a dáme do hrnca s hlbším dnom. Rozpúšťame na miernej teplote.
Mám elektrickú platňu, a topila som na stupni 4. Po celú dobu výroby, sa na hrniec neprikladá žiadna pokvička

2
Začne peniť. Penu si odkladáme do pohára stranou. Môžeme ho neskôr použiť pri pečení koláča, do omáčok, alebo polievok. Penu zbierať nemusíte, mala by sa usadiť na dne hrnca.

3
Bielkoviny sa začínajú zrážať, a oddeľovať od tuku. Uberieme teplotu-nechala som na stupni 2. Maslo by nemalo presiahnuť teplotu cca 80C. Chceme, aby to len jemne prebublávalo. Pomaličky pracovalo. Nikde sa neponáhľame, dáme masielku čas...


Ja som to takmer vôbec nemiešala. Len vyberala penu. V niektorých návodoch radia, miešať, v niektorých nie...


4
Bielkoviny sa začínajú usadzovať na dno hrnca. Penu stále vyberám. V tejto fáze sa Ghí - čistí.

5
Tvorba peny ustupuje, a vy už budete vidieť bielkoviny na dne hrnca. Vonia to jemne ako Tofí, a v tejto fáze pozorujeme maslo nepretržite. Je to vraj prelomový bod pri ktorom, ak to necháte do tej správnej chvíle, bude mať Ghee krásne jemne orieškovú chuť. Robila som to prvne, a chuť má, ale  detailnejšie som bielkoviny na dne hrnca nepozorovala...

6
Prázdne dno hrnca. Toto sú bielkoviny, ktoré vám tam ostanú. Budú nahnedlejšej farby, a ak ste pracovali správne, nebudú ku dnu pripálené. Mala som bielkovín pomenej, prikladám to komerčnému maslu (?)




Ghee už len precedíte, necháte stuhnúť, a je to!
Udržujeme na suchom, tmavom mieste (špajza), alebo v chladničke.
Trvácnosť sa udáva na roky...tak dlho vám ale určite nevydrží, je príliš dobré.



Prefiltrované Ghee je čisté, priehľadné...také tekuté, žlté zlato.


Po stuhnutí



Maslová pena. Na konci procesu som mala pohárik plný, a využijem to pri zajtrajšom pečení slivkového koláča.



 Manžel skonštatoval, že je výborné, a hneď si ho natrel na chlieb.
Robievate si ho doma, alebo to vyskúšate po prvýkrát?
Určite mi napíšte, som zvedavá. Pre mňa je to objavenie Ameriky... :)

Majte sa krásne, a zdravému životu, zdar!
Bea

Zdroje
wikipedia

2 komentáre:

  1. Ahoj přepuštěné máslo dělám už několik let a nemůžu si ho vynachválit. Doporučuji všem!

    OdpovedaťOdstrániť