sobota 30. apríla 2016

Názov businessu / Osobná značka



Ten správny názov, pomenovanie našeho businessu sa vytvára hneď na jeho počiatku, a niekedy mu nevenujeme dostatočnú pozornosť.

Pri tom jeho správny výber môže mať silu ako pritiahnuť tých správnych zákazníkov, a naopak, nesprávne zvolený výber názvu, ich môže odradiť či sklamať. 


V príspevku vychádzam zo  skúseností mojich a môjho blízkeho okolia, postrehov, brúzdania internetom a literatúrou, z vlastného cítenia a vnímania. 

Prešla som niekoľko "zaručených" článkov, ako vybrať ten správny názov pre náš business, ale v skutočnosti môžeme nájsť začky, ktoré sa týchto doporučení vôbec nedržali, a tešia sa  dnes mega úspechu. 

 Kľúč úspechu bude spočívať určite vo viacerých faktoroch, a my si tu dnes niektoré vypíšeme. 
Ale nezabúdajte, aj výnimka potvrdzuje pravidlo
Nejde o to, aby sme pri hľadaní správneho názvu mohli odfajknúť všetky kritériá pri výbere, ale aby sme pochopili, čo všetko taký názov môže v sebe skrývať a ovplyvniť. 


Názov vyberáme podľa businessu

Čo je môj produkt?
Koho chcem produktom osloviť?
Ako ďaleko chcem expandovať?
Som na trhu jedinečný?

Pre mňa sú toto základné otázky na ktoré myslím, keď premýšľam nad vhodným názvom. Začnem sa odpichovať od základu a to - čo je môj produkt. Napríklad predávam ručne vyrobené farebné drevené hračky. Tie sú mojim produktom. Chytné body  - ručná práca, drevo, farebnosť, hračky

Koho chcem produktom osloviť -  môj cieľový zákazník sú deti a všetko s deťmi spojené. Môžu sem patriť aj škôlky, hracie centrá, kaviarničky s detským kútikom, podujatia a akcie s hracím kútikom atď. Takže vychádzam z toho, pre koho je môj produkt určený primárne, a ďalej premýšľam, kde všade si môžem potencionálnych zákazníkov získať a osloviť. 
Chytné body  - deti, rodičia, organizácie s prácou s deťmi

Ako ďaleko chcem expandovať - plánujem predávať aj v zahraničí, alebo mi stačí miestny market. Tento cieľ sa môže meniť počas cesty podnikania. Stane sa, že začneme s predstavou predávať len v domovskej krajine,ale záujem o produkt bude tak veľký, že dopyt zo zahraničia príde sám. Na začiatku je dobré stanoviť si, čo je môj počiatočný cieľ, a tomu názov businessu prispôsobiť. Myslieť na to, že v zahraničí, by bol názov napríklad "hračky od kačky" ťažšie zapamätateľný a kupujúcich by neoslovil, pretože mu neporozumejú.
Chytné body - miestny alebo zahraničný trh, jazyk

Som na trhu jedinečný - toť večná otázka. Či už som alebo nie, názvom pre business alebo jednotlivé produkty sa môžem odlíšiť od konkurencie a zaujať publikum.
Mňa veľmi zaujal pojem "šampúch a pazúch", ktorý vytvorila pre svoje prírodné kozmetické odrody tuhého šampóna a dezodorantu Ivana z Ponia.  

 Názov môžeme rozdeliť na popisný a abstraktný
Popisný -vystihuje čo najviac business, službu ktorú ponúkam. Už z názvu nám môže byť jasnejšie, o aký produkt asi pôjde, alebo s čím je spojený.  Patria sem napr. Facebook, TripAdvisor, be Wooden, HojdaVak, Kresky a iné.

Abstraktný - alebo aj "moderný" je väčšinou mix písmen, skratiek, mien, pocitov, skomoleniny slov. Z názvu nie je hneď jasné o aký produkt alebo službu sa jedná. Nevychádza priamo z odkazu na produkt, službu ktorú ponúkam, ale často z mena zakladateľa značky, počesť narodenia dieťaťa, skratka dlhšieho názvu atď
 Patria sem napr. Gucci, Google, Adidas, Koláčová, Moe


http://moe.sk/

"MOE… tak nejako to znie, keď dieťa začína hovoriť slovo moje… jeden z dôvodov prečo sme si zvolili práve tento názov. Znak Ø v strede loga vyjadruje náš obdiv k severskému štýlu, v ktorom sa preferuje jednoduchosť, čistota, funkčnosť a naturálne ladenie."



Názov značky - čo môže ovplyvniť

A druhá veľká časť tématu správneho výberu názvu pre našu značku je, čo všetko to ovplyvňuje. Správny výber názvu môže náš produkt posunúť ďalej, môže byť ľahko zapamätateľný, dohľadateľný, môže vzbudzovať kuriozitu, záujem, ale aj naopak. 
 Stretli ste sa už so značkou alebo logom, kde názov, a čo vo vás evokoval neodpovedalo tomu, čo ponúkal? 

Moje základné otázky znejú

Vystihuje názov môj produkt/službu?
Vystihuje charakter značky?
Predáva názov produkt/ je reprezentatívny?
Logo áno alebo nie?
Je zapamätateľný?


Ako príklad pokračujme v drevených farebných ručne vyrábaných hračkách. Predstavme si, že sme vymysleli názov pre našu značku a to "drevohračky"

Vystihuje názov môj produkt/službu?
Názov v tomto prípade by bol popisný. Je z neho jasné, čo sa pod značkou skrýva. Drevené hračky.

Vystihuje charakter značky?
Charakterom značky a produktov v tomto prípade by bolo, že ide o ručne vyrábané, drevené záležitosti.  Názov je český a teda vhodný skôr pre domáci market, kde dokáže vyvolať u zákazníkov istú odozvu, očakávania a porozumenie. 

Predáva názov produkt/ je reprezentatívny?
Názov vo mne osobne neevokuje nič výnimočné, nadčasové ani vystupujúce z radu. Názov predáva drevené hračky, a ďalej vo mne nevzbudzuje kuriozitu či ide o unikátny dizajn alebo výnimočný produkt. Predstavila by som si podľa názvu klasické drevené hračky, ale nič výnimočnejšie.

Logo áno alebo nie?
Logo môže pomôcť pri zapamätateľnosti produktu, značky alebo pri jej odlíšení od saturovaného trhu. Ale pozor...je lepšie uvádzať k nemu aj názov. Logo môže byť jasné Vám, pretože vidíte za zámer toho, čo reprezentuje, ale nemusí to byť hneď jasné aj neznalému zákazníkovi.

Ako príklad uvediem moju osobnú skúsenosť.
Brúzdila som po internetovom obchode a narazila na toto logo


...šumafuk, čo to má znamenať..pomyslela som si
Vzbudilo vo mne istú kuriozitu, ale zároveň ma odradilo pátrať po ňom ďalej, pretože som netušila čo mám vlastne hľadať. Nebol k nemu žiadny popis, názov značky nič. Bol umiestnený medzi ďalšími logami zniačiek, ktoré boli v obchode zastúpené. 

Je to logo slovenskej značky Lemur (ááno, už to dáva úplný zmysel a zrazu je to veľký originál, čo!). Ale pre neznalého človeka, ktorý značku nepozná je to otáznik, ktorý nepustí v hľadaní ďalej.
V logu by určite mal byť spomenutý aj názov značky.


Je zapamätateľný?

Všeobecne sa radí čím jednoduchší, kratší do 10 znakov, bez čísel a diakritiky.
V dnešnej "sieťovej" dobe treba myslieť aj na výber domény a dohľadávanie názvu cez internet.
Myslím, že "drevohračky" sú zapamätateľné a jednoduché. 
No možno už nie tak originálne a oslovujúce publikum. 

*

Wikipedia ponúka list značiek a históriu ako vznikli ich veľké mená.
Link prikladám, a myslím, že je to veľmi zaujímavé čítanie


IKEA - vznikla z prvých písmen mena zakladateľa, a miesta kde vyrástol Ingvar Kamprads Elmtaryd Agunnaryd

LEGO - z dánskej frázy "leg godt" voľne preložené do "dobrá hra"

KENVELO - založil Dany Himi z Izraela, pri názve sa nevedeli zhodnúť a pri hlasovaniach vždy hlasovali pre áno aj nie. Značka je teda z hebrejského ken-ve-lo = áno a nie


Vidíte, mnoho značiek vzniklo sponntánnym nápadom, a názov značke dokonale sadne.

Vyberajte hlavne podľa vlastného citu.
Ako by povedali moje kreatívne kolegyne... musí ti to rezonovať s tým, čo robíš, s tebou. Pretože tvoja práca, to si ty. 



Všetky príspevky na tomto blogu podliehajú autorským právam.
Nemôžu byť skopírované bez odkazu k originálnemu článku alebo bez zvolenia autora.
kontakt
gahmgahm007@gmail.com

2 komentáre:

  1. ÓÓÓ, děkuji za článek Beáto. Najít svou značku, pojem pod kterým se dále chceš ukazovat, a také pak tvoje produkty aj. to je veliká záhada. Možná bych dnes volila jinak, kdybych měla jasné další otázky spojené s podnikáním... jako co a proč vlastně chci nabízet, jaký je přesah toho, co dělám... Velmi pěkně jsi to shrnula a vypíchla body k zamyšlení. Díky a přeji nevysychající studnici nápadů a chuti do psaní. Jana

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jani, tie naše stretnutia mi robia veľmi dobre :D Privádzajú ma na nové myšlienky a učím sa utrieďovať si ich, dať im hlavu aj pätu, je pre mňa jednoduchšie rozprávať o tom, než to spísať. Na poslednom sedení sme sa práve trošku vyjadrovali k značke Míši a jejího oblečení, a priviedlo ma to práve aj k týmto pár spomenutým bodom. Sama som spravila pri výbere názvu "Tri Sudičky" chybu, ktorú vidím spätne až teraz...takže mám zas o niečo jasnejšie do budúcna. :) Ďakujem za odozvu jani, a vy máte perfektne vychytané názvy produktov, o tom žiadna!

      Odstrániť